Niemal każdy właściciel smartfona korzysta z aplikacji mobilnych. Jest to ogromny rynek, który wciąż nie jest w pełni zagospodarowany. Prawdopodobnie czas tak zwanej “gorączki złota” na rynku aplikacji mobilnych z jakim mieliśmy do czynienia kilka lat temu przeminął, natomiast bez wątpienia zapotrzebowanie na dedykowane aplikacje mobilne dalej będzie się utrzymywało na bardzo wysokim poziomie. Wychodząc temu naprzeciw w niniejszym artykule przedstawiamy garść uniwersalnych wskazówek dla każdego kto przymierza się do wyjścia na rynek ze swoją aplikacją.
Fundament sukcesu to dobry pomysł na aplikacje
Projektowanie aplikacji mobilnych kojarzy się przede wszystkim z aspektami technicznymi. Jednak tak naprawdę kluczem jest odpowiedni pomysł, który daje użytkownikowi realną użyteczność. Pomysł to fundament, na którym dane rozwiązanie jest budowane. Czy da się wykonać dobrą aplikację bez innowacyjnego pomysłu? Tak! Jak najbardziej powielanie (ale w ulepszonej wersji) tych aplikacji, które są już na rynku nie jest z góry skazane na porażkę. Niemniej jednak postawienie na innowacyjny pomysł, który wprowadza świeżość na rynek to coś co może być szczególnie docenione przez przyszłych użytkowników.
Dopracuj aspekty techniczne zanim aplikacja trafi na rynek
Jeśli aspekty techniczne oraz szeroko pojęty UX aplikacji nie prezentuje odpowiedniego poziomu to ciężko spodziewać się osiągniecia spektakularnego suckesu. Kluczem jest bardzo dokładne przetestowanie aplikacji zanim ta wyjdzie na rynek. Ewentualne błędy bywają szybko wychwytywane i to potem bardzo wpływa na ocenę aplikacji. Czasami firma tworząca aplikacje mobilne trochę za bardzo się śpieszy z publikacją nowej apki co potem bezlitośnie przejawia się w ocenie aplikacji oraz w ciągłych problemach z kolejnym łataniem przysłowiowych dziur. Ciekawym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest wykonanie aplikacji w wersji MVP (Minimum Viable Product).
Pozostałe aspekty, o których warto pamiętać to między innymi:
- Szybkość działania aplikacji;
- Efektywne wykorzystanie zasobów smartfona (pamięć zużywana w tle, zużycie baterii, potrzebna ilość miejsca na karcie pamięci)l
- Czytelność i intuicyjność;
- UX & UI;
- Umiejętne korzystanie z notyfikacji (zbyt wiele notyfikacji jest negatywnie odbierane przez użytkowników);
Pamiętaj, że skuteczny marketing stoi za sukcesem aplikacji
Czasami zdarza się, że aspekty techniczne sprawiają, że twórcy aplikacji zapominają o marketingu. Żeby aplikacja osiągnęła sukces niezbędny jest skuteczny marketing. Pojawienie się aplikacji w sklepie Play lub w App Store to duża część sukcesu, ale nie można wyłącznie na tym opierać promocji całego projektu. Trzeba wyjść przed szereg i być krok przed konkurencją. Przemyślana strategia marketingowa jest niezwykle istotnym elementem na drodze do osiągniecia sukcesu.